کد خبر: 41174

علی دباغ در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

رعایت بهداشت فردی و تغییر نگرش و رفتار از هر اتفاق و تصمیمی مهم‌تر است/ ما باید زندگی با کرونا را یاد بگیریم

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: ما باید دانش فردی‌مان را بالا ببریم، درکنار دانش باید تغییر نگرش و رفتار هم ایجاد کنیم. اگر مردم ما رعایت نکنند، همه مغازه‌ها و فعالیت‌ها هم تعطیل باشد به دلایلی از خانه خارج می‌شوند و اجتماع شکل می‌گیرد. مهم این است که ما رعایت کنیم

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، علی دباغ، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در گفت وگو با «فرهیختگان» اظهار داشت: بالاخره اظهارات روحانی، ادعاهایی در ارتباط با گذر از شرایط بحرانی، ساده‌انگاری‌ها و ساده‌سازی‌ها و البته درمقابل هشدار و انذارهای بعضی مسئولان و آمار رو به رشد ابتلا به کرونا در کشور و وضعیت قرمز برخی استان‌ها همه حول یک مساله اجماع پیدا می‌کنند و آن هم انسان است. ما آدم‌ها فارغ از هر مساله‌ای، فارغ از هر تصمیم و سیاستی باید از سلامتی خود محافظت کنیم و این اتفاق هم خصوصا در این شرایط با فرهنگ‌سازی میسر خواهد شد.

این توصیه شاه‌کلید اظهارات دباغ بود و با اشاره به همین مساله او به «فرهیختگان» گفت: «وظیفه من این است که حرف علمی بزنم. سیاستمدار و مسئول اجرایی نیستم. ما حرف علمی می‌زنیم و آن کسی که مسئول اجرایی است هم سیاست می‌داند و هم از اجتماع و فرهنگ و اقتصاد مطلع است تصمیم‌گیری کند. پس من نه می‌توانم از بازگشایی و ازسرگیری فعالیت‌ها دفاع کنم و نه به آن نقد داشته باشم اما چند مساله را در همان پارادایم علمی بیان می‌کنم.

وی ادامه داد: این ویروس، ویروس بسیار عجیب‌وغریبی است، خیلی از رفتارهای جدیدی را روزانه از خود نشان می‌دهد. دانش بشر فعلا در ارتباط با این ویروس به‌قدر کافی نرسیده است. منظورم این است که هنوز نتوانسته روش‌های مناسبی برای جلوگیری از گسترش و پیشگیری و درمان آن به دست آورد. درعین‌حال آن عده از افرادی که مبتلا می‌شوند و ویروس باعث آسیب به آنها نمی‌شود هم سخت قابل‌شناسایی هستند و بازتوانی آنها دوره سختی است. پس ما با یک ویروس خیلی جدی مواجه هستیم. این ویروس مرز و خانواده و... نمی‌شناسد و هرکسی را ممکن است درگیر کند، چیزی که ثابت شده است و از روز اول هم آن را تکرار می‌کردند تا الان این است که چیزی که بر این ویروس موثر است، رعایت اصول بهداشتی است. اصول بهداشتی هم موثر است و هم ارزان ولی اجرای آن کمی سخت است، چون تغییر رفتار لازم دارد.

دباغ خاطرنشان کرد: این ویروس ما را به سمت یک رویکرد قرن بیست‌ویکمی هل می‌دهد. یعنی در این رویکرد هر انسانی باید حواسش به خودش باشد. ما اگر 85میلیون پزشک هم برای 85میلیون جمعیت داشته باشیم، باز کم است. ما باید دانش فردی‌مان را بالا ببریم، درکنار دانش باید تغییر نگرش و رفتار هم ایجاد کنیم. اگر مردم ما رعایت نکنند، همه مغازه‌ها و فعالیت‌ها هم تعطیل باشد به دلایلی از خانه خارج می‌شوند و اجتماع شکل می‌گیرد. مهم این است که ما رعایت کنیم، همه جاهایی که مسقف هستند و در آنجا بیش از 10نفر جمع می‌شوند، تجمع شکل می‌گیرد و باید برای آن پروتکل مشخصی داشته باشیم و وسایل حفاظت شخصی باید کامل باشد.

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در پایان گفت: هنوز من فیلم‌هایی می‌بینم که رسانه‌ها وقتی می‌خواهند با کسی حرف بزنند، ماسک‌شان را زیر صورت‌شان می‌گذارند، خب این‌طور که نمی‌شود فرهنگ‌سازی کرد. اگر این امور و بهداشت فردی رعایت شود می‌توانیم ادعا کنیم که به اصول پرداخته‌ایم. اصل رعایت اصول اولیه بهداشتی است و مردم باید تغییر نگرش و رفتار دهند و خیلی درگیر حرف‌ها و اظهارات نباشند و به مسائل فرعی توجه نکنند. رسانه‌ها باید مردم را تحت‌تاثیر قرار دهند و در فرهنگ‌سازی نقش فعال داشته باشند. من می‌توانم در این موارد ادعایی داشته باشم اما اینکه تصمیمات اجرایی چه باشد، من نمی‌توانم ادعایی کنم. ما باید زندگی با کرونا را یاد بگیریم.

اخبار مرتبط:

واکنش عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور:
وقتی می‌توانیم ادعا کنیم از پیک اصلی عبور کردیم که از همه تست بگیریم/ خوش‌خیالی را نباید به مردم منتقل کرد
 
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد
99 درصـد مردم تست نشده‌اند؛ روحانی: از پیک کرونا عبور کردیم

مرتبط ها